مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

فرق تحلیل مهندسین صنایع با مهندسین نرم فزار

با سلام  

یکی از دوستان سوالی را مطرح کرده اند که برای خودم جالب بود و تصمیم گرفتم که آن را در یک پست جداگانه مورد بررسی قرار بدهم و از نقطه نظرات شما عزیزان هم مطلع شوم .  

اگر دوستان مایل باشند نظر آنها ذیل نظر مدیر قرار می گیرد .

 

سوال توسط آرش : 

من بارها در شرکتهای نرم افزاری مختلف دیدم، پس از اینکه اسناد تحلیل و طراحی نرم افزار توسط چند مهندس صنایع با گرایش تحلیل سیستم آماده و تحویل گروه مهندسی نرم افزار برای کد نویسی میشه، مهندسای نرم افزار این اسناد رو قبول ندارند و مجددا خودشون این اسناد رو از نو مینویسن یا کلی ویرایشش میکنند.
می‌خواستم ببینم نظرتون در این مورد چیه و آیا این کار، کار درستیه؟ کار تحلیل سیستم  بچه‌های صنایع رو چقدر قبول دارین؟ با توجه به اینکه هم بچه‌های مهندسی صنایع و هم مهندسی نرم‌افزار درس تحلیل سیستم رو میگذرونند؟
   

البته ناگفته نمونه که دوست عزیزمان در رشته صنایع مشغول به تحصیل هستند . 

 ****************************************************** 

 

نظر مدیر وبلاگ : 

حرف شما را قبول دارم . من هم این مطلب رو شنیدم . این امر چند دلیل می تواند داشته باشد .

  1. باید مشخص بشود که با چه دیدی سیستم دارد تحلیل می شود . اولین نکته ای که من آن را گوش زد می کنم این است که تحلیل تا حدودی یک امر سلیقه ای است و دید افراد مختلف نسبت به یک سیستم هیچ گاه یکسان نیست . مثلاً در یک سیستم حقوق و دستمزد ، دیدی که یک مدیر نسبت به این سیستم دارد با دید یک حسابدار متفاوت است .
  2. مهمترین دیدگاهی که در تحلیل سیستم باید به آن توجه کرد ، دید کاربر سیستم است و اگر تحلیل به خوبی انجام شده باشد نباید در تحلیل سیستم میان افراد متفاوت فرق چندانی باشد .
  3. معمولاً بچه های نرم افزار از دید برنامه نویسی !!! به یک سیستم نگاه می کنند . یعنی اینکه پیاده سازی سیستم را بیشتر مد نظر دارند . من این مطلب را کاملاً تائید نمی کنم ولی اگر محیط برنامه نتواند به خواسته های کاربر پاسخ بدهد قطعاً سیستم به شکست بر می خورد .
  4. تیم های نرم افزار حسب تجربه ای که در تهیه نرم افزار دارند مواردی را در نظر می گیرند که برنامه را کابر پسندتر جلوه می دهد که غالباً بچه های مهندسی صنایع بر آنها واقف نیستند .
  5. چیزی دیگه ای که به نظر من می رسد این است که بچه های صنایع با برنامه نویسی و پیاده سازی نرم افزار آشنایی چندانی ندارند . به همین دلیل امکان دارد که در تحلیل خود مواردی را مطرح کنند که برنامه نویس آن را به شیوه دیگری پیاده سازی می کند .

البته من تحلیل بچه های صنایع رو ندیدم و ای کاش نمونه ای از تحلیل یک سیستم موجود بود تا بیشتر موضوع قابل لمس باشه .  

 

--------------------------------------------------------------- 

نظر دوست عزیزمان یوسف : 

من حرف دوستمان را مبنی بر تفاوت دیدگاه ها نسبت به موضوع مورد تحلیل قبول دارم . در کل نمی توان گفت که کدام یک درست تحلیل می کنند ولی به نظر بنده بک تحلیل گر سیستم در صورتی که قصد حرکت به سمت اتوماسیون را دارد باید با علوم کانپیوتر و مخصوصا ابزارهای برنامه سازی آشنایی کلی داشته باشد به همین دلیل تحلیل بچه های نرم افزار برای این نوع سیستم ها دقیق تر و بهتر می باشد ولی از اهمیت صنایع نمی کاهد ولی از آنجاییکه بچه های صنایه با سامانه های نرم افزاری آشنایی ندارند مسلما نمی توانند در مواردی نظبر امکانات و تنظیمات خاص و حتی تا سطح بانک اطلاعاتی که واقعا جهت پیاده سازی نرم افزار لازم است نظر دهند و یا لااقل نظراتشان دقیق نیست. 

نظرات 4 + ارسال نظر
کاتب یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:55 ب.ظ

آقا دست شما درد نکنه امیدوارم وبلاگتون ۱۰۰ ساله شه!
خیلی مفیده ممنون

محمد پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 05:21 ق.ظ http://patogpc.persianblog.ir

با سلام وبلاگت خیلی قشنگه اگر مایل به تبادل لینک هستی بعد از لینک کردن ما با نام *همه نمونه آموزش وعکس و کلیپ موبایل* در بخش نظرات به ما خبر دهید تا شما را لینک کنم.متشکرم
http://patogpc.persianblog.ir

یوسف یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:03 ق.ظ

من حرف دوستمان را مبنی بر تفاوت دیدگاه ها نسبت به موضوع مورد تحلیل قبول دارم . در کل نمی توان گفت که کدام یک درست تحلیل می کنند ولی به نظر بنده بک تحلیل گر سیستم در صورتی که قصد حرکت به سمت اتوماسیون را دارد باید با علوم کانپیوتر و مخصوصا ابزارهای برنامه سازی آشنایی کلی داشته باشد به همین دلیل تحلیل بچه های نرم افزار برای این نوع سیستم ها دقیق تر و بهتر می باشد ولی از اهمیت صنایع نمی کاهد ولی از آنجاییکه بچه های صنایه با سامانه های نرم افزاری آشنایی ندارند مسلما نمی توانند در مواردی نظبر امکانات و تنظیمات خاص و حتی تا سطح بانک اطلاعاتی که واقعا جهت پیاده سازی نرم افزار لازم است نظر دهند و یا لااقل نظراتشان دقیق نیست.

محمدی چهارشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:58 ب.ظ

من یه سوال داشتم . من ده مورد از نرم افزارهای مهندسی نرم افزارو میخوام . یکیش RAtional Rose هست که شما بهش اشاره کردین میشه ده تا از این نرم افزارهارو بهم معرفی کنید ؟

نرم افزار های زیادی هستن که چند تا رو با هم مقایسه کردیم ولی ده نرم افزار رو نمی شناسم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد